Voda a práca
(ČSSR, Martin Slivka, 1963, 10min)
Chlapi z Gaderskej doliny
(ČSSR, Ladislav Kudelka, 1963, 10min)
Štyri dni Ľudovíta Čonku
(ČSSR, Karol Skřipský, 1967, 29min)
Mašinka
(ČSSR, Karol Skřipský, 1967, 8min)
Ilja Zeljenka bol skladateľom, ktorý, ako jeden z mála dokázal povýšiť zvuk na úroveň obrazu a prekonať tak dovtedy len ilustratívnu zložku filmovej hudby. Zeljenka je síce ako filmový skladateľ známy skôr cez spolupráce s režisérom Štefanom Uhrom na filmoch Slnko v sieti alebo Panna zázračnica. Najvýraznejšie sa, ale jeho špecifický prístup k filmovej hudbe odrazil v dokumentárnych filmoch v 60. rokoch, kedy pôsobil, ako dramaturg v elektroakustickom štúdiu Československého rozhlasu a začal experimentovať s možnosťami elektroakustickej hudby. V nadväznosti na spoluprácu so Štefanom Uhrom povedal: „Najlepšia filmová hudba je tá, ktorú si divák ani nevšimne.“ Tohto tvrdenia sa, ale viditeľne nedržal pri všetkých filmoch, ktoré predstavíme vo výbere na festivale Hviezdne noci. Uvedieme štyri krátkometrážne dokumentárne filmy, do ktorých Zeljenka otlačil svoj novátorský prístup a elektroakustické postupy. Jeden z najvýraznejších hudobníkov nielen slovenskej filmovej hudby, v roku 1973 vylúčení zo zväzu Slovenských skladateľov, sa predstaví cez spolupráce s Martinom Slivkom (Voda a práca), Ladislavom Kudelkom (Chlapi z Gaderskej doliny) a Karolom Skřipským (Mašinka, Štyri dni Ľudovíta Čonku). Film Štyri dni Ľudovíta Čonku vďaka spolupráci so Slovenským filmovým ústavom premietame vôbec v slovenskej premiére. Premietanie uvedie svojim lektorským úvodom skladateľ Miroslav Tóth.